Nieuws

Diepte en veerkracht. Toledot en IM Rabbi Zvi Kogan

De Joodse gemeenschap wereldwijd is in rouw om de brute moord op rabbijn Zvi Kogan. Deze 28-jarige Chabad-rabbijn, werkzaam in de Verenigde Arabische Emiraten, werd door terroristen vermoord om één reden: omdat hij Joods was. Deze afschuwelijke daad herinnert ons hoe hardnekkig haat kan zijn en roept ons op tot veerkracht, liefde en eenheid als antwoord. Rabbijn Kogan was een man met een groot hart, toegewijd aan het welzijn van alle Joden, waar ze ook … [Lees verder]

Nieuws

Antisemitisme of gewoon domheid in voortgezet onderwijs

De redactie vroeg Karin Bek, bijna veertig jaar werkzaam in het voortgezet onderwijs, naar haar impressies over (de toename van) antisemitisme op school.  Allerlei achtergronden Ik werk in het VO in en rondom Den Haag. In de klas zitten pubers met allerlei achtergronden, alle 37 jaar dat ik lesgeef.                    Al die jaren staat het dagboek van Anne Frank op de leeslijst en er is altijd wel één leerling die het daadwerkelijk leest. De verontwaardiging en … [Lees verder]

Nieuws

Speeddate op de Dam: ‘met zionisten valt niet te praten, doei!’

Woensdag 13 november om kwart over zeven ’s avonds bevond ik mij op de Dam. Alweer, net als zondag 10 november toen ik verdwaald raakte tijdens een pro-Palestijnse demonstratie.*  Ik was onderweg naar de OBA en hoorde al op het Rokin hoe de roep om een intifada uit een paar honderd heilig overtuigde kelen schalde. Morgen zouden demonstraties weer worden toegestaan, maar het geduld van de pro-Palestijnse demonstranten was op en dus stond men daar … [Lees verder]

vrijdag vooraf ILLUSTRATIE MET tafel en kandelaars
Nieuws

Herontdekking helden in een woelige week 

“Geweld is een reëel en grimmig gevaar, maar het is onjuist om elke aanval tegen Joden als een herhaling van de donkere dagen van het verleden te bestempelen.” Zo schreef Robbert Baruch daags na de heftige rellen in Amsterdam afgelopen week. Zijn analyse is klip en klaar: “De rellen waren verschrikkelijk en verwerpelijk, en we zijn opgelucht dat er niemand bij omgekomen is. Maar het was geen ‘pogrom’ en ze waren zeker niet te vergelijken … [Lees verder]