Wie recht heeft op het Israelische burgerschap volgens ‘de wet op terugkeer’ wordt scherper geformuleerd. Dit gebeurt onder invloed van de ultra-orthodoxe krachten in de meest rechtse regering uit Israels geschiedenis. Met de voorgestelde wetswijziging wil de strenge orthodoxie de joodse identiteit van Israel beschermen tegen reform en liberale joden die door hen als ketters, afvalligen en zelfs als vervalsers van de joodse godsdienst worden beschouwd.
De ‘wet op terugkeer’ werd tegen de achtergrond van de holocaust in 1950 van kracht. Het geeft iedere jood het recht op immigratie naar het beloofde land. De vraag wie jood is, is onderwerp van felle religieuze en ideologische twisten tussen de orthodoxe en liberale stromingen. Er heerst absoluut eensgezindheid dat volgens de halacha, de eeuwenoude joodse traditie, iedere nakomeling van een joodse vrouw joden zijn en daarom automatisch recht hebben op ‘alyah’, het recht op immigratie en op de Israelische nationaliteit.
Waarde van liberale bekering
Hebben bekeerlingen tot de joodse godsdienst en hun nageslacht ook dat recht? Zijn diegenen die de joodse religie hebben omarmd door bekering wel joden? Het is een pijnlijke vraag die de joodse wereld beroert nu Jeruzalem zal tornen aan de religieuze waarde van liberale bekering in en buiten Israel.
Vooropgesteld: het is een zware beproeving, zowel bij de liberalen als bij de orthodoxie, om deel te mogen uitmaken van het jodendom. Als een door God uitverkoren volk is de joodse religie veeleisend en wars van zending. Daar houdt de overeenkomst op en opent zich een gapende kloof tussen de nieuwe regering onder Benjamin Netanyahu en de grote reform en liberale gemeenschappen in de diaspora.
Antidiaspora koers
Bevlogen door een ongebreideld religieus zionisme neemt Israel onder Netanyahu afstand van het wereldjodendom. Driehonderd Amerikaanse rabbijnen hebben in een verklaring uiting gegeven aan hun bezorgdheid over de anti-diaspora koers van Israel. Vertegenwoordigers van de huidige Israelische regering zijn niet meer welkom in hun synagoges.
In 1988 bepaalde het Hooggerechtshof dat in het buitenland verrichte bekering in een erkende joodse gemeenschap recht geeft op immigratie volgens de wet op terugkeer en dus op de Israelische nationaliteit.
In het regeringsprogramma is dit indertijd door de reform en liberale joodse gemeenschap in de VS en elders met gejuich ontvangen. De poort van Israel ging voor hen open! Nu dreigt de poort te worden gesloten. Want het besluit van het Hooggerechtshof uit 1988 gaat op de schop. In een roes van zionistische-nationalistische-joodse emotie zal Israel de deuren sluiten voor bekeerlingen die niet als joden in Israel worden erkend. Voor hen geldt de wet op terugkeer niet. Er is wel een sluipweg: wie in Israel via het rabbinaat overgaat tot het jodendom is van harte welkom.
Joodse grootvader
Ook wordt een paragraaf uit de wet op terugkeer geschrapt, die het recht op immigratie erkent voor kleinkinderen van een Joodse grootvader. De ‘Joodse grootvader’ wordt vervangen door een ‘Joodse ouder.’ De-facto wordt hiermee een joodse vrouw bedoeld. Alleen haar nageslacht zal recht hebben op immigratie volgens de wet op terugkeer.
In de zeventiger jaren van de vorige eeuw toen de Sovjet-Unie uiteen viel, emigreerden meer dan een miljoen Russen naar Israel onder wie driehonderdduizend immigranten met slechts een Joodse grootvader. (De kleinkinderen van een Joodse grootvader die gehuwd is met een niet-joodse vrouw zijn niet Joods. Het Jodendom wordt via de vrouwelijke lijn door gegeven.)
Een Grieks-Orthodoxe priester in Nazareth was indertijd opgetogen dat zijn kerk weer vol liep met Russische christenen.
Halachisch niet-Joodse immigranten die de dienstplichtige leeftijd hebben bereikt, krijgen in het leger een snelle bekeringscursus.
Emigranten uit Rusland en Oekraïne
Vorige jaar zijn 32.000 Russische emigranten naar Israel gekomen naast 14.500 emigranten uit Oekraine. Onder deze aanhoudende immigratiegolf is hoogstwaarschijnlijk dertig procent via de oude regel in de wet op terugkeer geïmmigreerd.
Het geplande vervangen van de ‘Joodse grootvader’ paragraaf uit de wet op terugkeer door de ‘Joodse ouder’ is er op gericht de immigratie van christenen uit Rusland en Oekraïne te verhinderen, zo niet te beperken. Dit discriminerende idee demonstreert de grote invloed van de ultra-orthodoxie op de regering die Netanyahu met tal van knievallen heeft gevormd.
Jammer, dit nepnieuws. Netanyahu heeft allang gezegd dat dit niet gaat gebeuren.
“De meest rechtse regering”. Waarom wordt dat steeds vermeld? Is het bedoeld als een diskwalificatie?
De zgn. ‘meest rechtse regering’ lijkt realistischer dan welke zgn. linkse regering ooit en in ieder geval stukken beter dan de huidige nederlandse regering met haar wanbeleid t.o.v. boeren.
Ook de term religieus zionisme is een “pesterij”.
Het valt niet mee om te wennen aan het “linkse” taalgebruik.
Wat het aan de orde gestelde probleem betreft: ook Nederland zou eens moeten beginnen aan het beperken van de immigratiestroom.
Net als in 1939/1940?
Een voor de hand liggende reactie.
Ik bedoelde te zeggen: reguleer de immigratie, stel paal en perk en uiteraard: doe dat rechtvaardig, iets wat een Israëlische regering, ook die van Nathan-jahu m.i. beter afgaat dan de Nederlandse regering.
Het valt inderdaad op dat de Nederlandse Joodse gemeenschap door vaak dezelfde Joodse columnisten in veelgelezen Joodse bladen o.i.d. herhaaldelijk blijk geven van hun soms hysterisch ani-Netanhayu gedrevenheid. Veelal aannames en veronderstellingen en niets concreets. Daarmee zijn ze ook niet objectief, onafhankelijk en onpartijdig. In feite slechte journalistiek. Israel is en blijft een democratische JOODSE STAAT.
Alleen binnenkort zonder ’trias politica’.
Een van de basis-onderdelen van een rechtstaat.
Allereerst verontrust mij als kind van een joodse vader, liberaal uitgekomen, de gang van zaken zeer. Wat mij bezig houdt, zij willen alyah door christenen voorkomen, maar lossen ze dat “probleem” niet slechts voor de helft op? Want iemand met een joodse (bet)overgrootmoeder in de vrouwelijke lijn is joods, die kunnen ze niet tegenhouden en zal de verwatering en het christelijk zijn onder die mensen zich niet voordoen? Overigens denk ik en hoop ik dat met joodse ouder in de nieuwe wet joodse vader bedoeld wordt gezien de bovenstaande uitleg van mie jehoedi, mensen met een joodse moeder zijn zelf joods.