Kunst en Cultuur

‘Zorg dat zij eerst geniet, dan jij pas.’ Koosjere seks op het museummatras

Om middernacht nam ik plaats op het grote kussen in het auditorium van het Joods museum. Het was tijdens Museumnacht, het programma heette: Let’s talk about sex.  Wat was het tof! Samen met vragensteller Doron Beuns mocht ik op dat grote matras vragen beantwoorden over seksssssssss, en dan wel de koosjere variant. Mijn erotische, koosjere verhaal Leeuw in De Vrijdagavond is niet onopgemerkt gebleven. We spraken over taboes, het belang van rituelen, ritueel onrein tegenover vies, … [Lees verder]

logo Ephraim vertelt, met twee diamantjes op de i
Verhalen

Salaam Shalom, als ware we één familie

In het kader van de ongerustheid en angst in onze Joodse samenleving wil ik twee verhalen schetsen van enige jaren geleden waarbij ik direct betrokken was.  Wij hadden een vriendenclub Salaam Shalom, daar had ik een soort van bestuursfunctie. Wij waren geen officiële organisatie, noch stichting of vereniging. Het was spontaan ontstaan na het wegvallen van het Joods-Marokkaans overleg. Er waren denk ik ongeveer veertig mensen bij betrokken, voornamelijk Joden en Marokkanen plus enkele gelijkgestemden.  … [Lees verder]

Geschiedenis

Samuel van den Bergh, de Hollands-Joodse grondlegger van Unilever

Op de Britse Militaire Begraafplaats in Be’er Sjewa stuitte ik op de matsewa (grafsteen) op het graf van Seymour van den Bergh. Het was het enige graf met een magen David. Van den Bergh sneuvelde als Brits-Joodse soldaat in 1917 op 27 jarige leeftijd in de historische strijd van het Britse leger onder generaal Allenby tegen de Turken. Deze strijd maakte een einde aan de vierhonderdjarige heerschappij van het Ottomaanse Rijk. Mijn nieuwsgierigheid werd geprikkeld: … [Lees verder]

Midden-Oosten

‘We wonen hier prima’, zei m’n testosteron-trainer

De YMCA-gym is nog steeds mijn plek om te trainen. Ondanks dat na 7 oktober steeds minder Joodse Israëli’s daar trainen, blijf ik trouw. Dat heeft vele redenen. Allereerst is het lekker dichtbij; ik kan (bijna) binnendoor van huis naar de gym gaan. Daarnaast is het lekker groot. Veel Israëli’s zijn naar meer ‘Joodsere’ gyms gegaan, maar ik heb me nooit unheimisch gevoeld. Dat komt ook doordat ik kom om te sporten en daarna weer … [Lees verder]