Op 16 augustus overleed Jerry Moss op 88-jarige leeftijd.
Wie? Jerry Moss? Waarom moeten we hem kennen?
Nou, zonder Moss en zijn compagnon Herb Alpert zou er geen A&M (Alpert & Moss) Records zijn en, beetje kort door de bocht, ook geen muziek van Sting/Police, de Carpenters, Janet Jackson, Peter Frampton, Joe Cocker, Soundgarden, Supertramp en vele, vele anderen. De legendarische platenbaas Jerry Moss heeft een blijvende stempel gedrukt op de muziekindustrie.
Platenverkoper
Jerry Moss werd geboren op 8 mei 1935 in een Joods gezin in het stadsdeel de Bronx in New York City. Hij begon zijn carrière in de muziekindustrie met een bescheiden start als verkoper van grammofoonplaten en tapes. Hij verhuisde naar Los Angeles waar zijn pad al snel kruiste met die van de eveneens Joodse Herb Alpert, een getalenteerde muzikant en componist. Samen bundelden ze hun krachten en richtten in 1962 A&M Records op, dat zou uitgroeien tot een van de invloedrijkste onafhankelijke platenlabels in de geschiedenis van de muziekindustrie.
Talentscout
Een van de opvallende kenmerken van Jerry Moss was zijn vermogen om talent te herkennen en te koesteren. Onder zijn leiding verwierf A&M Records een reputatie als een label dat kunstenaars creatieve vrijheid bood, wat destijds vrij ongebruikelijk was in de muziekindustrie. Moss geloofde in het potentieel van zijn artiesten en gaf hen de ruimte om hun eigen geluid te ontwikkelen, wat resulteerde in enkele van de belangrijkste albums aller tijden. In 1966 ontving Jerry Moss een Grammy Award voor zijn werk voor Herb Alperts album A Taste of Honey en Peter Frampton’s Frampton Comes Alive! (1976) werd een van de best verkochte live-albums ooit.
A Taste of Honey door Herb Alpert and the Tijuana Brass
Cat Stevens
Jerry Moss ontdekte ook singer-songwriter Cat Stevens, een van de iconische artiesten uit de jaren zeventig en tachtig. Moss contracteerde de Engelse Stevens bij A&M Records en stelde hem in staat om tijdloze albums te creëren, zoals Tea for the Tillerman (1970) en een jaar later Teaser and the Firecat (1971). Moss bleek een visionaire platenbaas door het vermogen om artiesten te ontdekken die een blijvende impact zouden hebben op de muziekindustrie.
Morning Has Broken door Cat Stevens
Carpenters
Een van de meest opvallende artiesten die tekenden bij A&M waren The Carpenters, het beroemde popduo bestaande uit Karen en Richard Carpenter. Hun hits zoals Close to You en We’ve Only Just Begun werden onmiddellijke klassiekers en hielpen A&M Records op de kaart te zetten in de muziekindustrie.
Close to You door The Carpenters
Diversiteit en inclusie
Naast het koesteren van talent, speelde Jerry Moss een cruciale rol in het promoten van diversiteit en inclusie in de muziekindustrie. Hij was een voorstander van het ondersteunen van artiesten van verschillende achtergronden en zijn label werd al snel een thuis voor muzikanten uit uiteenlopende genres, naast rock en pop ook jazz en R&B.
Deze brede muzikale oriëntatie leidde tot nieuwe technologieën zoals videoclips om artiesten te promoten. Jerry Moss verwoordde het als volgt:
“Je kunt niet dezelfde plaat uitbrengen die iemand gisteren al uitbracht. Je kunt niet bij een beweging horen die twee weken geleden plaatsvond. Wat je tekent en waar je bij betrokken bent is iets origineels. We brachten platen uit die we wilden horen, maar die niemand ooit eerder had gehoord. Veel van het materiaal waar we mee naar buiten kwamen en waar we in geloofden, was materiaal dat we echt goed vonden. We kozen die mensen echt uit. Ik tekende geen acts alleen omdat ik ze moest tekenen. We dwongen geen releases af omdat ze goed waren voor een bepaald kwartaal. Mensen gaven ons een plaat wanneer ze er klaar voor waren.”
The Police
Een gedenkwaardig moment in de geschiedenis van A&M Records was de samenwerking met de Engelse band The Police. Het label lanceerde hun wereldwijde doorbraakalbum Synchronicity in 1983, met hits als Every Breath You Take en Wrapped Around Your Finger.
Every Breath You Take door The Police
Rosj Hasjana en Tsedaka
Familieman Jerry Moss was erg gesteld op zijn privacy. Hij vierde Rosj Hasjana, Pesach en Jom Kipoer het liefst met zijn familie. Daarnaast was hij ook een liefhebber van kerst en liet zijn (klein) kinderen eieren zoeken met Pasen. In 1990 verkocht hij A&M Records aan Polygram Records (voor 500 miljoen) en vervolgens droegen hij en zijn vrouw Tina bij aan filantropische doelen. Zo gaven zij 25 miljoen dollar aan het Music Center in Los Angeles, doneerden aan Steven Spielberg’s Shoah Foundation en richtte hij in 2004 het Moss Scholars-programma op aan UCLA dat sindsdien beurzen verstrekt aan tientallen studenten in kunst, architectuur en muziek.
Maar Moss zei dat hij op zijn gelukkigst was toen hij platen maakte met Alpert: “Het is het beste gevoel in de wereld,” vertelde hij The New York Times. “Ik draaide me naar Herbie en zei, man, wat heb ik in hemelsnaam gedaan om dit te verdienen?”
Inspiratiebron
Door zijn vermogen om talent te herkennen, creativiteit te stimuleren en de muziekwereld te innoveren, werd platenbaas Jerry Moss een inspiratiebron voor zowel opkomende artiesten als professionals.
Het koesteren van artiesten, het omarmen van diversiteit en nieuwe technologieën gaven mede vorm aan de populaire muziekwereld en hebben invloed tot op de dag van vandaag.
De Vrijdagavond
uw muzikale kwaliteitskrant
donaties gaan naar de anbi-Stichting Hallo Joods, de uitgever van
De Vrijdagavond, en zijn aftrekbaar als gift goede doelen
cover: Jerry-Moss courtesy of S. Granitz WireImage
Mooi stuk, maar de Bronx is een gemeente (borough) van New York City, en niet een wijk
(neighborhood) daarvan.
Dank je Brenda, goed opgemerkt en inmiddels heb ik het aangepast.
Dank voor dit mooie stuk!
Dank je Mirjam.