Geschiedenis

Polemische pamfletten in de Amsterdamse kille, 1797-1798

Er ontbrandde een ongekend fel conflict tussen de Alte Kille en de van haar in 1797 afgescheiden Neie Kille. Kort daarna werd het nog extremer in de vorm van Diskoersen, het wekelijkse satirische periodiek gepubliceerd door de Neie Kille. Het betrof schuitpraatjes* tussen drie fictieve personen: Anjel, representant van de Neie Kille, Gumpel, die de Alte Kille vertegenwoordigde en Yankev die tot geen van beide gemeenschappen behoorde. De satirische periodiek werd de Diskoersen fon die … [Lees verder]

Geschiedenis

Tweespalt in de Amsterdamse Kille

In 1795 werd de Bataafse Republiek uitgeroepen, een vazalstaat van Frankrijk. Spoedig daarna werd de Verklaring van de Rechten van de Mens uitgeroepen, in navolging van Frankrijk. Op 2 september 1796 verleende de Republiek volledige politieke emancipatie aan de Nederlandse Joden. Echter, de overweldigende meerderheid van de Nederlandse Joden onttrok zich aan deze nieuwe ontwikkelingen en bleef trouw aan het Oranjehuis dat door de Fransen uit Nederland was gejaagd. De zeven parnassijns (bestuurders) verzetten zich tegen … [Lees verder]

Geschiedenis

De kabbalistische Prins uit Alkmaar 

Abraham Prins (1768-1850) was jarenlang een van de kleurrijkste parnassiem (leiders) van de Amsterdamse kehilla. Abraham Prins, kabbalist, Joods geleerde en medeoprichter van Pekiediem & Amarkaliem was dermate geliefd bij zijn gemeenteleden dat er in 1877, dus tientallen jaren na zijn dood, nog een sleutelroman verscheen van de hand van Leendert B. Perel: Uit het leven van R. Awroom Prins. Deze roman genoot een grote populariteit.  Het volgende fragment uit deze biografische roman vormt een illustratie van … [Lees verder]

Geschiedenis

Huissynagoge in het Rembrandthuis 

In het indrukwekkende koopmanshuis aan de Jodenbreestraat in Amsterdam waar Rembrandt ooit woonde en werkte, vestigde in 1862 Jochem Izak Aron Spitz zich met zijn gezin. Op de bovenverdieping richtte hij een huissynagoge in. Na zijn dood werd de synagoge door zijn familie voortgezet tot het jaar 1906. In dat jaar, het driehonderdste geboortejaar van Rembrandt, werd het gebouw, na een grondige verbouwing, door de gemeente Amsterdam aangekocht en in 1911 door koningin Wilhelmina als … [Lees verder]