Covid uitgebeeld in glaskunst van Chen Peiper

Venetië Biënnale 2022

links op de foto Venetie bij nacht, rechts een toeschouwer bekijkt een kunstwerk

Als er één symbool was van de corona-pandemie dan waren het wel de mondmaskers. Twee jaar lang verdwenen mensen achter lapjes textiel in allerlei vormen en kleuren, meestal overigens in ziekenhuis blauw of wit. Chen Peiper geeft de maskers betekenis in haar glaskunstwerk genaamd COVITRUM.

“Het lijkt wel alsof allerlei verschillen tussen de mensen verdwenen achter die maskers”, zo merkte de Nederlands-Israëlische kunstenares Chen Peiper op. In haar woonplaats Ramat Hasharon kon zij niet direct meer zien wie toerist was of een plaatsgenoot, wie jood was of Arabier. Zelfs man of vrouw was niet altijd direct duidelijk achter de gezicht versluierende maskers. Als deze verschillen wegvallen, blijft alleen de uitstraling over van een persoon, zo merkte ze op.  

Het inspireerde haar om achttien maskers te maken, het getal dat staat voor ‘leven’, geplaatst op bijna identieke koppen gemaakt van haar favoriete materiaal: glas. Het werden zeer krachtige beelden, realistisch en toch ook metafysisch, een tijdsbeeld vastleggend en beeldend sterk door de subtiele verschillen in de koppen waarin we emoties kunnen zien. De maskers zelf zijn realistische verwijzingen naar identiteiten of naar covid de ziekte, danwel een abstractie waarin de toeschouwer zelf een verhaal of identiteit kan projecteren.

Deze covid-serie van de in Israël bekende glaskunstenaar was zo sterk dat Chen, getrouwd met de Nederlands-Israëlische architect Gideon Peiper, werd uitgenodigd voor een groepstentoonstelling in de Art Biënnale van Venetië. Voor de niet-kunstenaars: deze Biënnale is het neusje van de kunstzalm. 

Salomon Bouman wees me op deze kunstenares in zijn verhaal over de kunst die in Tel Aviv nooit stopt. 

Chen Peiper noemt deze achttien koppen of 3D-portretten COVITRUM, een verwijzing naar vitrum (glas in het Latijn) en de co van covid (of corona het virus), maar ook de co van ‘samen’, van meerstemmigheid. 

Palazzo Bembo

Haar werk werd uitgekozen door het European Cultural Centre, een samenwerkingsverband dat voor de zesde keer een expositie in Venetië organiseert tijdens de Biënnale. Ditmaal kozen de Italiaanse curatoren van het ECC 192 deelnemers uit de hele wereld uit die in drie paleizen hun werk vertonen. Alledrie de paleizen liggen centraal in Venetië zoals het Palazzo Bembo waar het werk te zien is van Chen Peiper.

Chen Peiper en haar maskers in Venetië

Daarnaast zijn er evenementen en beelden te zien in de Marinaressa Gardens, een plantsoen tussen de Giardini en de Arsenale, de belangrijkste plaatsen waar de twee-jaarlijkse Biënnale al voor de 59ste keer wordt gehouden.  

Zie deze website over Personal Structures.

Hier een link naar het werk van Chen Peiper

 “Personal Structures Reflections” met Chen Peiper in Palazzo Bembo, Niva del Carbon 4793 (bij de Rialtobrug), te zien tot 27 November 2022.


cover: Venetië en kunst, foto courtesy Personal Structures

Over Bloom 155 Artikelen
Achter Bloom gaat Wanda F Bloemgarten schuil. Socioloog en wetenschapsjournalist, onder meer Elsevier Science Publishers. Voor het NIW ontwikkelde zij de academische rubriek Periodica Judaica. Liefhebber van swingende diensten, actuele kunst en minimal music. Lid van NIHS/Amos en twee tennisclubs. Mede-oprichter en eindredacteur van De Vrijdagavond.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*