Geestelijk krachtige nazaten van aartsvaders en aartsmoeders op weg naar de Berg Sinaï

Parsjat Besjalach

beeldmerk Parasja
collage: Bloom

וַחֲמֻשִׁ֛ים עָל֥וּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵ֖ל מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃

‘De B’nee Jisraeel, de Kinderen Israëls, trokken gewapenderhand uit het land Egypte’.

Zo wordt het woord chamoesjim over het algemeen vertaald: gewapend.

Die vertaling geeft de realiteit van de uittocht weer. De Joden hadden nauwelijks Egypte achter zich gelaten of het leger van het woestijnvolk Amalek stond klaar om met hen de strijd aan te gaan. Maar de Joodse bronnen geven ook nog een andere vertaling weer. Chamoesjim heeft de stamletters van het Hebreeuwse Chamisja in zich, dat staat voor het getal vijf. Van het hele Joodse Volk trok uiteindelijk maar een vijfde deel met Mozes en Aaron de woestijn in. Vier vijfde van de bevrijde slaven wilde helemaal niet mee. Zij verkozen de spreekwoordelijke Egyptische vleespotten boven het manna.

morele bewapening

Maar, is nog een derde manier van tekstuitleg. Chamoesjim wordt inderdaad vertaald met ‘gewapend’. Maar dan duidt dit niet op schiettuig om een fysieke oorlog te voeren. Met het gewapend zijn wordt de morele bewapening bedoeld.

Na honderden jaren slavernij, na onderdrukking en vervolging, waren de nakomelingen van Abraham, Izaak en Jacob geworden tot een volgroeide natie. Geen zielig slavenvolk, geen gemeenschap op de vlucht. Het waren de geestelijk krachtige nazaten van de aartsvaders en de aartsmoeders die in geloof en vertrouwen hun leider Mozes volgden op weg naar de Berg Sinaï, om daar het juk van G’ds Tora voor alle daarna komende generaties de morele herbewapening op zich te nemen.

Chamoesjim betekent de Joodse morele herbewapening waar Klal Jisraeel, het Joodse Volk, tot en met vandaag haar bestaansrecht aan ontleent. 

Over Lody van de Kamp 76 Artikelen
Lody B. van de Kamp is rabbijn, schrijver en publicist. Naast het schrijven van historische romans (thema vooral ‘de Jood in de Tweede Wereldoorlog’) publiceerde hij ‘Over Muren heen’, over de kennismaking tussen de Moslim en de Jood in Nederland. Hij publiceert regelmatig in landelijke dag- en weekbladen en is actief binnen de stichting Said & Lody. Hij is één van de oprichters van Yalla!, een stichting die de beeldvorming in onze samenleving wil doorbreken. Lody is lid van ‘Amsterdam Inclusief’, negen meedenkers over het beleid van deze gemeente.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*