In een dansschool uit de jaren vijftig vertelt elke acteur over een familielid en diens leven in die naoorlogse jaren in Amsterdam. Een actrice vertelt over het leven van haar vader in Tel Aviv in die jaren. Zij moesten hun leven opnieuw opbouwen, verlangend naar liefde en vervulling.
Ondanks alle covid-maatregelen regisseerde Loes Hegger voor de derde keer een muzikaal toneelstuk met ouderen. De jongste acteur is 65, de oudste is 80. Dankzij dit baanbrekende project ontwikkelden de spelers gedurende drie jaar hun skills en hervonden zij nieuwe levensenergie. Nu is de Fifties aan de beurt, met verhalen over de lang ten onrechte as ‘saai’ bekend staande decennium.
Brand in Mokum
Het begon in 2019 met ‘Brand in Mokum’ – een locatievoorstelling in het Stadsarchief van Amsterdam. De spelers vertelden en zongen over hun jeugd in de Amsterdamse roaring 60’s, de tijd van provo’s, hippies en krakers.
Een jaar later in 2020 waren de repetities voor een nieuwe voorstelling net begonnen, toen de covid pandemie uitbrak. Noodgedwongen kwam de groep wekelijks via Zoom samen. Zo ontstond een verbazingwekkend ontroerende Zoom-voorstelling over het geïsoleerde leven in Amsterdam tijdens de lockdown. Een voordeel van het maken van een voorstelling via Zoom was dat de groep kon samenwerken met een vergelijkbare groep uit het VK. Samen creëerden ze de de voorstelling ‘Alive and Kicking’.
De Fifities
En…. (tromgeroffel)…. volgende week betreden ze wederom het theaterpodium met de komisch-droevige show ‘de Fifties’!
Vorige week bezocht ik de repetitie en merkte dat ik moest lachen en tegelijk verdriet en mededogen voelde. Wat een zeldzame combinatie, wat een geweldige prestatie van regisseur Loes Hegger.
Samen met muzikant en accordeonist Henk Meulenbeld, die de zang en dans met veel vakmanschap begeleidt en samen met getalenteerde, eerlijke en enthousiaste amateurspeles creëerde Hegger een meesterwerk.
How to: Be or Not to Be
‘De Fifties’ is doorspekt met zang en dans, soms hilarisch grappig, altijd vertederend. Ik voelde dat ik ze wilde omhelzen, stuk voor stuk.
Mijn kennismaking met Loes Hegger begon in 2007, toen we de tv-documentaire ‘How to: Be or Not to Be’ maakten, over de bewerking die Hegger maakte van Sholom Aleichem ‘The Bloody Hoax’ met haar theaterstudenten (hierover schrijf ik nog in de komende weken).
Ik was erg onder de indruk van haar persoon en talent. Toen ik het Israëlische monodrama ‘The Child Behind the Eyes’ tegenkwam, vroeg ik haar om het uit te voeren. Een zeer ontroerend stuk over een moeder van een kind met het syndroom van Down. Toen Loes ons vroeg om haar producties met ouderen onder de vleugels van onze stichting te nemen ik was erg nieuwsgierig. Na het zien van de resultaten ben ik zo blij dat we ook deze samenwerking zijn aangegaan.
Voorstellingen van ‘de Fifties’
7 mei (13:00 en 15:00) en 8 mei (15:00) in het Amsterdams Theaterhuis.
Tickets: www.ticketkantoor.nl/shop/de50
16 mei om 14 uur in Beth Shalom
Gesproken taal is Nederlands
Vervolgens speelt de voorstelling in seniorenhuizen in Amsterdam, waaronder Beth Shalom. Tenslotte steekt de groep de Noordzee over om hun Britse co-acteurs eindelijk te ontmoeten in Newcastle. Ze spelen daar de laatste voorstelling van ‘de Fifties’. Een feestelijk hoogtepunt na de benarde covidjaren en de afsluiting van deze triologie.
* * *
Stichting Rainbow viert dit jaar haar 25-jarig bestaan, 25 jaar sociale en culturele activiteiten. Via deze link kunt u onze eerdere producties bekijken.
Stichting Rainbow wordt nu geleid door een bestuur van drie Israëli’s die in Nederland wonen: Nir Geva, Gilad Nezer en Yankale Bader. Onze activiteiten in de afgelopen jaren waren gericht op Israëlische culturele en maatschappelijke activiteiten voor de Israëlische, Nederlandse joden en het algemene Nederlandse publiek. Info over de stichting, haar missie en projecten.
cover: 1957 Amsterdam Krasnapolsky, allereerste rock ‘n roll danskampioenschap
Dank,bijzonder om te lezen,en vooral ook om aan mee te doen,hartroerend!❤
Tickets?
https://www.ticketkantoor.nl/shop/de50